Κυριακή 26 Αυγούστου 2018

Οι ακροδεξιοί ελέγχουν τον δημόσιο λόγο της Ν.Δ. (Α. Τσέκερης)



Ο έξαλλος δημόσιος αντικυβερνητικός λόγος της Ν.Δ., όπως εκφράζεται στα κοινωνικά δίκτυα και στην αρθρογραφία των έντυπων και ηλεκτρονικών ΜΜΕ, χωρίζεται σε δύο βασικά ρεύματα: το «φιλελεύθερο» και το καθαρά ακροδεξιό. Αλήθεια πάντως είναι ότι όσο στον λόγο αυτόν εισχωρούν η εμπάθεια και το πολιτικό μίσος, τόσο τα δύο αυτά ρεύματα ταυτίζονται σε φραστικό επίπεδο και ο διαχωρισμός τους γίνεται εξαιρετικά δύσκολος.

Οι “φιλελεύθεροι”

Το «φιλελεύθερο» ρεύμα αντιμετωπίζει τον ΣΥΡΙΖΑ ως μετενσάρκωση του παλιού λαϊκιστικού ΠΑΣΟΚ: γι’ αυτούς η κυβέρνηση της Αριστεράς αντιπροσωπεύει το αντιπαραγωγικό Δημόσιο και τον εθνολαϊκισμό.
Το πρώτο παρουσιάζει απλώς ηθελημένη ιστορική άγνοια για το ποιοι σε αυτόν τον τόπο κατέστησαν αντιπαραγωγικό το Δημόσιο, πώς το μετέτρεψαν σε πελατειακό μηχανισμό, πόσες καριέρες βουλευτών, υπουργών και επαγγελματιών συνδικαλιστών οικοδομήθηκαν πάνω σε αυτό, σε εποχές που η Αριστερά του ΣΥΡΙΖΑ είχε περιορισμένη εκλογική δύναμη και σχεδόν μηδενική επιρροή στα συνδικάτα.
Και ακόμα, πόσοι ήταν οι κυβερνητικοί σύμβουλοι και τι ακριβώς αποδοχές είχαν τις πριν από τα Μνημόνια εποχές, αλλά και μέχρι το 2014.
Το δεύτερο χαρακτηριστικό, ο εθνολαϊκισμός, τους ενοχλεί στον ΣΥΡΙΖΑ κατά περίπτωση. Κατηγορούν την Αριστερά ότι συνεργάζεται με τον «ακροδεξιό» Καμμένο, αλλά δεν τους ενοχλούν η ακροδεξιά ομάδα Σαμαρά και η γραμμή που επέβαλε στο “Μακεδονικό”.
Θυμούνται τη Χρυσή Αυγή μόνο όταν παρουσιάζουν το αφήγημά τους για την “επάνω πλατεία” και τους “ακροδεξιούς Αγανακτισμένους”, αλλά όχι όταν οι νεοναζί συμπλέουν με τη Ν.Δ. (διαδηλώσεις για “Μακεδονικό”, Μυτιλήνη) ή όταν επιτίθενται σε μετανάστες και κοινωνικά κέντρα.
Στην πραγματικότητα, ο αντιφασισμός τους ενεργοποιείται μόνο όταν τους προσφέρει επιχειρήματα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναντίον της Αριστεράς και επομένως είναι αντιφασισμός υποκριτικός και προσχηματικός. Αντίστοιχης ποιότητας είναι και η κοινωνική τους ευαισθησία όταν καταγγέλλουν το “τρίτο και αχρείαστο Μνημόνιο”, ενώ δοξολογούν ως μεταρρυθμιστικούς φάρους τα δύο προηγούμενα.

Οι ακροδεξιοί

Το ακροδεξιό ρεύμα δεν είναι τίποτα περισσότερο από αυτό που λέει: καθαρός αντικομουνισμός, ρεβανσισμός που φτάνει ακόμα και σε αναφορές στον Εμφύλιο και τις εξορίες, χαμηλότατου επιπέδου κραυγές και χυδαία φρασεολογία. Δεν είναι μόνο τα διάφορα τοπικά στελέχη της Ν.Δ., που εκφράζονται με γλώσσα συνταξιούχου ταγματασφαλίτη σε κάθε δυνατή ευκαιρία (περίπτωση Μπουτάρη, “Μακεδονικό” κ.λπ.).
Είναι τα εκατοντάδες σχόλια κάτω από τις αναρτήσεις της “Ομάδας Αλήθειας”, του “Πρώτου Θέματος”, του Liberal κ.λπ., που δείχνουν ότι η πολιτική σκέψη στον χώρο της Δεξιάς έχει γυρίσει στα επίπεδα της δεκαετίας του 1950 και ότι το ακροδεξιό ρεύμα είναι το κυρίαρχο στην βάση της Ν.Δ. Αυτό φυσικά έχει και άμεσες επιδράσεις στη συμπεριφορά των τοπικών και των κεντρικών στελεχών του κόμματος, εκεί όπου η ανάγκη να κρατηθούν κάποια προσχήματα δεν προφταίνει να επιβληθεί.
Όλοι στη Ν.Δ. ξέρουν πλέον ότι ο ακροδεξιός λαϊκισμός αποδίδει κέρδη, ενώ η μετριοπάθεια και ο δημοκρατικός πολιτικός λόγος όχι. Και αναλόγως πορεύονται.
Έτσι στοιχεία της ακροδεξιάς ατζέντας ενσωματώνουν στον λόγο τους πολλά κεντρικά στελέχη της Ν.Δ. Οι βασικοί και συστηματικοί εκφραστές αυτού του ρεύματος, όμως, είναι ο Άδωνις Γεωργιάδης και ο Μάκης Βορίδης. Έχουν και οι δύο τη στήριξη των συστημικών ΜΜΕ και ο λόγος τους, ακριβώς επειδή είναι εμπαθής και οριακός, αναπαράγεται πολύ πιο αποτελεσματικά τόσο στα μέσα όσο και στα κοινωνικά δίκτυα. Επίσης και οι δύο έχουν ξεκινήσει την καριέρα τους στην Ακροδεξιά.

Η περίπτωση Άδ. Γεωργιάδη

Ο Άδωνις Γεωργιάδης ασκεί το είδος του εύπεπτου ακροδεξιού λαϊκισμού που είναι τόσο της μόδας στην Ευρώπη. Έχει ζητήσει συγγνώμη από κάποιους τους οποίους ως πολιτευτής του ΛΑΟΣ τον βόλευε να βρίζει, αλλά τώρα πια όχι: το Ισραηλιτικό Συμβούλιο και τον Βαρδινογιάννη. Κατά τα άλλα κρατάει άθικτη την πολιτική του ατζέντα.
Τα μπλεξίματά του με το ΚΕΕΛΠΝΟ και τη Novartis τον έχουν αποχαλινώσει σε επίπεδο φρασεολογίας. Η πρόσφατη δήλωσή του “Ο Τσίπρας είναι ό,τι πιο χυδαίο και τοξικό μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο” δεν εκφράζει μόνο την ανησυχία του και την εμπάθειά του. Προσπερνώντας επιδεικτικά τη χούντα, για την οποία ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. διατηρεί εξαιρετικά τρυφερή και διαλλακτική άποψη, νομιμοποιεί κάθε ακροδεξιό χουντικό απόβρασμα να βγει να ξεσπαθώσει. Και απ’ ό,τι φαίνεται είναι πολύ περισσότερα από ό,τι νομίζουμε.

Ο Μ. Βορίδης

Ο Μάκης Βορίδης αποτελεί πιο σοβαρή περίπτωση. Θήτευσε από μικρός παρέα με τον Μιχαλολιάκο σε χουντοεθνικιστικές ναζιστικής απόκλισης οργανώσεις, που είχαν στόχο να αναστρέψουν τη Μεταπολίτευση. Συμμετείχε σε δολοφονικού χαρακτήρα φασιστικές επιθέσεις, όπως η γνωστή περίπτωση με το τσεκούρι, για την οποία έτυχε να υπάρχει φωτογραφία.
Αργότερα ίδρυσε ένα ακροδεξιό πολιτικό μόρφωμα τύπου “Χρυσή Αυγή χωρίς αρβύλες” με κεντρική ατζέντα τους “λαθρομετανάστες” και με πρόθεση να εισαγάγει τον λεπενισμό στην Ελλάδα. Μετέφερε αυτούσια την ατζέντα του στον ΛΑΟΣ του Καρατζαφέρη και από εκεί πέρασε στη Ν.Δ. χωρίς ποτέ να την αποκηρύξει.
Προχθές ο Μ. Βορίδης ζήτησε να υπάρξει “στρατηγική ήττα των ιδεών της Αριστεράς για να μην ξαναβρεθεί στην εξουσία με οποιαδήποτε μορφή της”. Υπέδειξε μάλιστα στον Κ. Μητσοτάκη “να κάνει παρεμβάσεις στο κράτος και τους θεσμούς για να μην ξαναέρθει η Αριστερά στην εξουσία, γιατί οι ιδέες της είναι ελαττωματικές”.
Ο Μ. Βορίδης δεν είπε φυσικά ποιες ακριβώς είναι οι ιδέες της Αριστεράς που πρέπει να “ηττηθούν στρατηγικά” και κυρίως ποιες είναι αντίστοιχα οι ιδέες που πρέπει να νικήσουν. Αλλά ας υποθέσουμε καλοπροαίρετα ότι η πρώτη αποστροφή υπονοεί ότι η “στρατηγική ήττα των ιδεών της Αριστεράς” θα μειώσει την εκλογική της δύναμη. Το άλλο με τις “παρεμβάσεις στο κράτος και τους θεσμούς” που πρέπει να κάνει ο Κ. Μητσοτάκης “ώστε να μην ξαναέρθει η Αριστερά στην εξουσία” τι ακριβώς υπονοεί;
Στην Ελλάδα του 2018 στην εξουσία έρχεται αυτός -και μόνον αυτός- που αποφασίζουν οι ψηφοφόροι. Ανεξάρτητα από πόσο “ελαττωματικές” θεωρεί τις ιδέες του ο κάθε Βορίδης. Και δεν μπορούν, πλέον, να υπάρξουν “παρεμβάσεις στο κράτος και τους θεσμούς” που να μπορούν να χειραγωγήσουν τη λαϊκή ετυμηγορία, τουλάχιστον από το 1974 και μετά.
Ο λόγος του Μ. Βορίδη, είναι λόγος της εποχής του Παπάγου, τότε που ιδεολογικός πυλώνας της Δεξιάς ήταν ο ΙΔΕΑ, οι παλαίμαχοι των Ταγμάτων Ασφαλείας και της “Χ” και οι μηχανισμοί της Ασφάλειας. Τότε οι “παρεμβάσεις στο κράτος και τους θεσμούς” προσπαθούσαν να περιορίσουν την πολιτική δράση της Αριστεράς για λόγους “εθνικής ασφάλειας”.
Τώρα ο Βορίδης τις εισηγείται για λόγους υπεράσπισης της “ελεύθερης οικονομίας” και της “ανταγωνιστικότητας”. Αλλά η λογική -που εδράζεται σε μια χυδαία παραχάραξη του τι ακριβώς λέει και τι θέλει η Αριστερά- είναι ακριβώς η ίδια.
Με αυτή την έννοια, η πλατφόρμα Βορίδη έχει πολύ μεγαλύτερη πολιτική συγγένεια από όση αρχικά φαίνεται, με τα ουρλιαχτά του Μπαρμπαρούση και του Παππά για τα ξερονήσια και τους αποκεφαλισμούς. Απλώς, σε αντίθεση με τους νεοναζί, ο Βορίδης έχει πολιτικό συμφέρον να είναι πιο μετρημένος στις διατυπώσεις του.
Δεν είναι ότι η Αριστερά έχει κάποιον λόγο να ανησυχεί με αυτά. Η ουσία του ζητήματος είναι ότι οι ακροδεξιοί παίρνουν ολοένα και περισσότερο υπό τον έλεγχό τους τον δημόσιο λόγο της Ν.Δ. Και όσο περισσότερο επιβάλλονται, τόσο περισσότερο αποθρασύνονται. Την ίδια στιγμή λοξοκοιτάζουν προς τα ανερχόμενα ακροδεξιά ρεύματα που ενισχύονται στην Ευρώπη. Και όταν στη Ν.Δ. θα ξεσπάσει η πρώτη ανοιχτή πολιτική κρίση, θα αποκαλύψουν ξανά τον πραγματικό παλιό εαυτό τους.

Τρίτη 21 Αυγούστου 2018

«Η Ιθάκη είναι μόνο η αρχή»: Το διάγγελμα του πρωθυπουργού


 «Σήμερα στην πατρίδα μας ξημερώνει μια καινούρια μέρα», «σήμερα είναι μια μέρα λύτρωσης, είναι όμως και η αφετηρία μιας νέας εποχής», «η Ιθάκη είναι μόνο η αρχή», σημείωσε ο Αλέξης Τσίπρας απευθυνόμενος προς τον ελληνικό λαό από το νησί της Ιθάκης, σε αυτή την «ιστορική μέρα», την πρώτη μετά την έξοδο από τα μνημόνια.
Μιλώντας για την επόμενη μέρα της χώρας από εδώ και πέρα, ο Αλέξης Τσίπρας υπογράμισε ότι σε αυτή την αφετηρία της νέας εποχής «δεν θα διαπράξουμε την ύβρι να αγνοήσουμε τα διδάγματα της Ελλάδας των μνημονίων», «δε θα αφήσουμε τη λήθη να μας παρασύρει» και «δεν θα γίνουμε λωτοφάγοι»: «Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τις αιτίες και τα πρόσωπα που οδήγησαν τη χώρα στα μνημόνια». Διότι όπως είπε αυτά «είναι τα εφόδια μιας χώρας που γράφει τη νέα σελίδα της ιστορίας της, σε χρόνο ενεστώτα». 
«Φτάσαμε στον προορισμό μας, βγήκαμε από τα μνημόνια, αλλά  δεν τελειώσαμε εδώ. Νέες μάχες είναι τώρα μπροστά μας», υπογράμμισε ο Αλέξης Τσίπρας, για να τονίσει ότι «τώρα που φτάσαμε στον πολυπόθητο προορισμό μας, έχουμε τη δύναμη να φτιάξουμε τον τόπο μας όπως του αξίζει». Σημείωσε ότι «οι σύγχρονοι μνηστήρες είναι εδώ και στέκονται ακόμα απέναντι» και είναι «όσοι επιθυμούν να δουν το καράβι ξανά να θαλασσοδέρνεται και το λαό ξανά στα αμπάρια». «Δεν πρόεκιται να αφήσουμε την Ιθάκη στα χέρια τους», υπογράμμισε.  
Ολοκληρώνοντας το διάγγελμά του, ο Αλέξης Τσίπρας είπε ότι «από σήμερα, ξεκινάμε με όραμα και αποφασιστικότητα, για τη νέα εποχή της πατρίδας μας. Με σύνεση και ευθύνη να μη ξαναγυρίσουμε πίσω στην Ελλάδα των ελλειμμάτων και της χρεοκοπίας. Αλλά και με τόλμη για την αναγέννηση της Ελλάδας. Για μια πατρίδα ισότητας, δημοκρατίας και κοινωνικής δικαιοσύνης».

Ολόκληρο το διάγγελμα του Αλέξη Τσίπρα:  
«Σήμερα στην πατρίδα μας ξημερώνει μια καινούργια μέρα.
Μια μέρα ιστορική.
Τα μνημόνια της λιτότητας, της ύφεσης, και της κοινωνικής ερήμωσης, επιτέλους τελείωσαν.
Η χώρα μας ανακτά το δικαίωμα της, να ορίζει αυτή τις τύχες και το μέλλον της.
Σαν μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα.
Χωρίς εξωτερικούς καταναγκασμούς.
Χωρίς άλλους εκβιασμούς.
Χωρίς άλλες θυσίες του λαού μας. 
Ο τόπος μας είναι κλειστός, τον κλείνουν οι δυο μαύρες Συμπληγάδες, λέει ο ποιητής.
Αυτές τις Συμπληγάδες αφήσαμε πίσω μας.
Γνωρίζοντας ότι η Ελλάδα είναι η ιστορία της.
Τα επιτεύγματα, οι αγώνες αλλά και οι οδύνες.
Αυτά δηλαδή που καθόρισαν τη διαδρομή της στην πορεία των αιώνων. 
Μια διαδρομή που δεν ήταν ποτέ εύκολη.
Αλλά είχε πάντα προορισμό.
Ακόμα και στις πιο σκοτεινές μέρες, στις πιο μεγάλες φουρτούνες. 
Η Ελλάδα βίωσε από το 2010, τη σύγχρονη Οδύσσειά της.
Μέσα σε πέντε χρόνια, συνέβησαν πρωτοφανή πράγματα για μια χώρα σε καιρό ειρήνης.
Χάθηκε το 25% του εθνικού μας πλούτου.
3 στους 10 έμειναν άνεργοι.
6 στους 10 νέους, επίσης.
Υλοποιήθηκαν μέτρα λιτότητας 65 δις.
Η βία και η καταστολή, έγιναν κομμάτι της καθημερινότητας.
Η δημοκρατία ευτελίστηκε.
Τραπεζίτες έγιναν πρωθυπουργοί και υπουργοί έγιναν τραπεζίτες.
Φασιστικές συμμορίες, βγήκαν από τις κρυψώνες τους μετά από 60 χρόνια. 
Μια χώρα σε διαρκή κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.
Κι ένας λαός, όμως, που ποτέ δεν αποδέχτηκε τη μοίρα που του επιφύλασσαν οι ισχυροί.
Και έγραψε νέες σελίδες αντίστασης 
Αυτός ο λαός, πριν από τριάμισι χρόνια πήρε μια ιστορική απόφαση.
Να πάρει το τιμόνι της χώρας από αυτούς που την οδήγησαν στα βράχια.
Και να το δώσει σε νέους καπετάνιους.
Αναλάβαμε αυτή την βαριά ευθύνη.
Με σθένος, αποφασιστικότητα αλλά και σεβασμό στις θυσίες του λαού μας. 
Δεν πορευτήκαμε με βεβαιότητες. Παρά μόνο με μία.
Αυτή που μας όρισαν οι Ελληνίδες και οι Έλληνες:
Να βγάλουμε τη χώρα από τη στενωπό των μνημονίων και της αέναης λιτότητας. 
Περάσαμε από κύματα πολλά για να φτάσουμε σήμερα στον προορισμό μας.
Το πλήρωμα άλλαξε.
Άλλοι φοβήθηκαν τα κύματα, άλλοι προτίμησαν να τα δαμάσουν. 
Ακούσαμε πολλές φορές τις Σειρήνες της ματαιότητας.
Ότι τα πράγματα στην Ελλάδα δεν πρόκειται να αλλάξουν.
Και τα μνημόνια θα είναι για πάντα εδώ.
Ότι δεν έχει νόημα να αντιστέκεσαι όταν απέναντι σου στέκονται οι Λαιστρυγόνες και οι Κύκλωπες.
Τα θεριά που η μικρή και αδύναμη Ελλάδα δεν θα μπορούσε να νικήσει.
Τίποτα από αυτά, όμως, δεν λύγισε την προσπάθειά μας.
Και αυτό γιατί, οι άνθρωποι που μόχθησαν για να φτάσουμε στον προορισμό, δεν ήταν πια στο περιθώριο.
Δεν ήταν πια κλεισμένοι στο αμπάρι, χωρίς φωνή, χωρίς ελπίδα.
Αλλά ήταν στο τιμόνι. Μαζί μας.
Και στα δύσκολα ήταν αυτοί που το κράτησαν σφιχτά.

Ελληνίδες, Έλληνες,
Σήμερα είναι μια μέρα λύτρωσης.
Είναι όμως και η αφετηρία μιας νέας εποχής.
Και σε αυτή την αφετηρία, δεν θα διαπράξουμε την ύβρι να αγνοήσουμε τα διδάγματα της Ελλάδας των μνημονίων.
Δε θα αφήσουμε τη λήθη να μας παρασύρει.
Δεν θα γίνουμε λωτοφάγοι.
- Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τις αιτίες και τα πρόσωπα που οδήγησαν τη χώρα στα μνημόνια.
 Τη φοροασυλία του μεγάλου πλούτου,
  τη γενικευμένη διαπλοκή και διαφθορά,
  την ασυδοσία μιας σειράς επιχειρηματικών και εκδοτικών ομίλων που για χρόνια θεωρούσαν ότι η χώρα τους ανήκει,
 τον κυνισμό και την περιφρόνηση μιας πολιτικής ελίτ η οποία νόμισε ότι η Ελλάδα είναι φέουδο και οι Έλληνες πειθήνιοι υπήκοοι της. 
- Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ αυτούς που λοιδόρησαν και απαξίωσαν την Ελλάδα και τους Έλληνες,
επειδή τόλμησαν να μη συναινέσουν στην υλοποίηση ενός νεοφιλελεύθερου πειράματος που θα κρατούσε για δεκαετίες. 
- Δεν θα ξεχάσουμε όμως και αυτούς που στάθηκαν στο πλευρό των Ελλήνων και της Ελλάδας στα δύσκολα.
Πρόσωπα και πολιτικές δυνάμεις από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Που αντιστάθηκαν σθεναρά στα σχέδια για έξοδο και τιμωρία της Ελλάδας.
Διότι γνωρίζουν ότι η Ελλάδα για την Ευρώπη σημαίνει πολλά περισσότερα από δημοσιονομικά μεγέθη, . 
Δε θα ξεχάσουμε τίποτα από όσα ζήσαμε γιατί δεν είναι απλά η ύλη για τους ιστορικούς του μέλλοντος.
Αλλά είναι τα εφόδια μιας χώρας που γράφει τη νέα σελίδα της ιστορίας της, σε χρόνο ενεστώτα. 
Φτάσαμε στον προορισμό μας, βγήκαμε από τα μνημόνια, αλλά  δεν τελειώσαμε εδώ.
Νέες μάχες είναι τώρα μπροστά μας.
Οι σύγχρονοι μνηστήρες είναι εδώ και στέκονται ακόμα απέναντι.
Είναι όσοι επιθυμούν να δουν το καράβι ξανά να θαλασσοδέρνεται και το λαό ξανά στα αμπάρια.
Όσοι έφτιαξαν κατ' εικόνα και καθ' ομοίωση τους, την Ελλάδα της διαφθοράς, της διαπλοκής και της εξουσίας των λίγων.
Αυτοί που θέλουν να μπορούν ανενόχλητοι να φοροδιαφεύγουν, να παρασιτούν εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος, έχοντας τις off shore τους και τις καταθέσεις τους στο εξωτερικό. 
Αυτοί που θεωρούν εαυτούς υπεράνω κάθε νόμου και κανόνα ενός κράτους δικαίου.
Και που τρέμουν στην ιδέα μιας ανεξάρτητης δικαιοσύνης. 
Δεν πρόκειται να αφήσουμε την Ιθάκη στα χέρια τους. 
Τώρα που φτάσαμε στον πολυπόθητο προορισμό μας, έχουμε τη δύναμη να φτιάξουμε τον τόπο μας όπως του αξίζει.
Οι πολυμήχανοι Έλληνες, γράψαμε με αγώνα και θυσίες το τέλος των μνημονίων.
Από σήμερα, ξεκινάμε με όραμα και αποφασιστικότητα, για τη νέα εποχή της πατρίδας μας. 
Με σύνεση και ευθύνη να μη ξαναγυρίσουμε πίσω στην Ελλάδα των ελλειμμάτων και της χρεοκοπίας.  
Αλλά και με τόλμη για την αναγέννηση της Ελλάδας
Για μια πατρίδα ισότητας, δημοκρατίας και κοινωνικής δικαιοσύνης. 
Γιατί η Ιθάκη είναι μόνο η αρχή».

Τρίτη 14 Αυγούστου 2018

Απόψε που σκοτώσαν τον Πλουμπίδη...

«Μη λυπάστε, εγώ τώρα θα ησυχάσω. Σας εύχομαι όλων ευτυχία. Ο θάνατος είναι μια αλλαγή της ύλης. Έτσι είναι.»


 14  ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1954. Χαράματα στο Δαφνί. Ενα αυτοκίνητο μεταφέρει  δεμένο με χειροπέδες τον Νίκο Πλουμπίδη στον τόπο εκτέλεσης. Λίγο μετά πέφτει νεκρός. Η ηγεσία του ΚΚΕ ανακοινώνει από το εξωτερικό , μέσω του ραδιοφωνικού της σταθμού, ότι πρόκειται  για εικονική εκτέλεση.
Πρόκειται για την κορύφωση  μιας  ανθρώπινης    τραγωδίας και μια πολιτικής σκευωρίας που άφησε ανεξίτηλα σημάδια στην ιστορική πορεία και την ηθική υπόσταση της Αριστεράς.

Ο Νίκος Πλoυμπίδης , ο «κόκκινος δάσκαλος» αντιμετώπισε  το εκτελεστικό  απόσπασμα  ζητωκραυγάζοντας  για το ΚΚΕ, την ίδια στιγμή που το κόμμα  του τον κατηγορούσε ως «προδότη», αμφισβητώντας ακόμη και την εκτέλεση του. Η σύλληψη του τον Νοέμβριο του 1952, η αποκήρυξε του από το ΚΚΕ, η καταδίκη του σε θάνατο για κατασκοπεία και η εκτέλεσή του, είναι από τα σημαντικότερα γεγονότα στην μετεμφυλιοπολεμική Ελλάδα, που σημάδεψαν  την ιστορία της Αριστεράς.

Το 2015, στην επέτειο της εκτέλεσής του το stokokkino.gr  και οι «Ιστορίες  στο Κόκκινο από τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας» δημοσίευσαν  κείμενα του  Δημήτρη Πλουμπίδη, γιου του μαρτυρικού στελέχους της Αριστεράς  Νίκου Πλουμπίδη, του ιστορικού  Βαγγέλη Καραμανωλάκη και το τελευταίο γράμμα του «κόκκινου δάσκαλου» λίγες ώρες πριν εκτελεσθεί… Αναδημοσιεύουμε σήμερα το μικρό αυτό αφιέρωμα που επιμελήθηκε ο Μάνος Αυγερίδης.



Αρθρο του Δημήτρη Πλουμπίδη, γιου του εκτελεσθέντος Νίκου Πλουμπίδη

ΕΚΑΝΕ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΟΥ ΤΗ ΖΩΗ

Η εκτέλεση του Ν. Μπελογιάννη το 1952 και του Ν. Πλουμπίδη το 1954  αποτελούν μέρος του ματωμένου επιλόγου του εμφυλίου  πολέμου  αλλά  και της απάντησης των νικητών  στην προσπάθεια ανασυγκρότησης  της  αριστερής παράταξης  στην Ελλάδα, μετά την λήξη του εμφυλίου. Κορυφαία στιγμή για τον Ν. Πλουμπίδη είναι η στάση του στο Στρατοδικείο που τον καταδίκασε σε θάνατο τον  Ιούλιο  1953, όπου κλήθηκε να υπερασπίσει την  πολιτική του ΚΚΕ, ενώ είχε καταγγελθεί ως χαφιές και προβοκάτορας. Ο τρόπος που χειρίστηκε την υπεράσπιση του  αποτέλεσε  μείζονα πολιτική πράξη, όπως  έδειξε η μελλοντική πορεία της «υπόθεσης Ν. Πλουμπίδη» που δεν μπορεί να «κλείσει» αν δεν αντιμετωπιστεί ουσιαστικά και πολιτικά. 

Γεννήθηκε στα Λαγκάδια Γορτυνίας την Πρωτοχρονιά του 1903. Τελείωσε το Γυμνάσιο στη Δημητσάνα. Το μέτωπο κατέρρευσε λίγο πριν την αναχώρηση της μονάδας του για τη Μικρά Ασία. Σπούδασε στο Διδασκαλείο Πύργου Ηλείας και διορίστηκε δάσκαλος στην Βούρμπα (Μηλέα) Ελασσόνας το 1924. Παρέμεινε  στην εκπαίδευση εως το 1929, οπότε και απολύθηκε λόγω της ένταξης του και της δράσης του στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, από το 1925. Από τότε η ζωή του είναι συνυφασμένη με τους πολιτικούς και συνδικαλιστικούς αγώνες  στην Ελλάδα.  Το 1929 εκλέγεται στο Προεδρείο των Δημοσίων Υπαλλήλων, αλλά είναι για κείνον και η χρονιά που εμφανίζεται η φυματίωση των πνευμόνων, ασθένεια που θα τον συνοδεύσει ως το τέλος της ζωής του. Το 1931, εκλέχτηκε μέλος του Γραφείου Περιφερειακής Επιτροπής Αθήνας του ΚΚΕ και το 1932  μέλος του Προεδρείου της Ενωμένης ΓΣΕΕ.


Το 1934 πηγαίνει στη Μόσχα όπου εκπροσωπεί την Ενωμένη ΓΣΕΕ στην Κόκκινη Συνδικαλιστική Διεθνή και σπουδάζει στο KUTV (Κομμουνιστικό Πανεπιστήμιο Εργαζομένων της Ανατολής). Τον Δεκέμβρη του 1935  στο 6ο Συνέδριο του ΚΚΕ εκλέγεται αναπληρωματικό μέλος της Κεντρικής Επιτροπής. Το 1938, καθώς οι πολυάριθμες συλλήψεις από την δικτατορία του Ι. Μεταξά έχουν αποδεκατίσει το στελεχικό δυναμικό, εκλέγεται μέλος του Πολιτικού Γραφείου. Συλλαμβάνεται τον Μάιο του 1939. Τον Φεβρουάριο του 1942 δραπετεύει από την Τρίπολη, γυρίζει στην Αθήνα και συνεισφέρει στην οργάνωση της αντίστασης μέσα από τις κομματικές και ΕΑΜικές οργανώσεις. Κορυφαία στιγμή, η ματαίωση της  πολιτικής επιστράτευσης Ελλήνων εργατών για τα εργοστάσια της Γερμανίας, τον Μάρτιο 1943.

Προσωπικές στιγμές, ο γάμος του με την Ιουλία Παπαχρίστου, επίσης μέλος του ΚΚΕ, τον Φεβρουάριο 1946 και η γέννηση του γιού του, σε βαθειά παρανομία, τον Μάιο 1948. Αδιάκοπα στην παρανομία από το 1947, μετά το κύμα συλλήψεων στελεχών το 1948 και 1949 αναδεικνύεται ο ιδιαίτερος ρόλος του στην καθοδήγηση των παράνομων κομματικών οργανώσεων και την αναδιοργάνωση της πολιτικής εκπροσώπησης της αριστεράς.

Το 1950 λίγο μετά το τέλος του Εμφυλίου, καθοδηγεί την ίδρυση της Δημοκρατικής Παράταξης. Το 1951 παραδίδει την ηγεσία των παράνομων κομματικών οργανώσεων στο Ν. Μπελογίαννη και αναλαμβάνει ξανά μετά την σύλληψη του τελευταίου.  Το 1951, με εντολή του Ν. Ζαχαριάδη, μετέχει ενεργά στην ίδρυση της ΕΔΑ (3.8.1951).

Λίγο αργότερα αρχίζει η απομόνωση του από το κόμμα. Πρόκειται για ζήτημα που δεν έχει ως σήμερα πλήρως διευκρινιστεί και ανήκει στην διαχείριση της ήττας στον εμφύλιο πόλεμο από την εξόριστη κομματική ηγεσία και τις διαφορετικές στρατηγικές ανασυγκρότησης  των κομματικών και αριστερών δυνάμεων στην Ελλάδα. Συλλαμβάνεται τον Νοέμβριο 1952 και συγχρόνως καταγγέλεται ως προβοκάτορας από το κόμμα. Η δίκη του, τον Ιούλιο του 1953, αναδεικνύεται σε μείζον πολιτικό γεγονός καθώς ο κατηγορούμενος που αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη της υπεράσπισης της πολιτικής του κόμματος, συγχρόνως  κατηγορείται  από την ηγεσία ως χαφιές και προβοκάτορας.

Εκτελέστηκε «στα  κρυφά» στις 14 Αυγούστου 1954, ενώ η θανατική καταδίκη εκκρεμούσε από καιρό στο γραφείο του υπουργού Δικαιοσύνης. Η κοινωνική διάσταση της υπόθεσης Ν. Πλουμπίδη θα είναι μονόπλευρη αν μείνουμε  σε μια εκτός τόπου και χρόνου ηρωική στάση ενός ανθρώπου και δεν δούμε την πολιτική της πλευρά. Ότι δηλαδή, από την σύλληψη του και αφού  παγιδεύτηκε  στη διπλή κατηγορία έκανε πολιτική με αυτό που διέθετε, την ίδια του τη ζωή.

Το ποίημα  του Δημήτρη Δούκαρη  (ενότητα Καλλίστη Θήρα 1953 )  αποδίδει  την θύελλα  που προκάλεσε η «υπόθεση Πλουμπίδη» στην συνείδηση πολλών ανθρώπων στρατευμένων στην υπόθεση της κομμουνιστικής αλλά και της ευρύτερης αριστεράς.
 
Δίκη Νικολάου Πλουμπίδη
Από τη Σωτηρία του υπόκωφου θάνατου
έως  τη σωτηρία  της ψυχής σου, πάνου στο πήλινο Γουδί του αθάνατου                   πόνου,
στενή κι’ αδιάβατος , τραχεία η οδός-
κι’ από όσες βάραιναν σκλαβιές τον κλήρο σου,
απ’ όσες λευτεριές σκαρφάλωναν
στο τιμημένο της ζωής σου όραμα:
η Ελευθερία του Σταυρού,
στερνό μίλημα της άφθαρτης γαλήνης σου-
ενώπιος ενωπίω στη μοναξιά σου
κι’ η αχή σου ν’ αντηχεί  εν τη ερήμω  ̇
ολούθε σε τυλίγουν οι κραυγές : τον Βαρραβάν ,
πάντοτε και απανταχού οι κραυγές : τον Βαρραβάν –
όχι εσένα, προ παντός, όχι ε σ έ ν α ̇
την ιερή πλήρωση του κύκλου σου,
το σιωπηλό σπασμό του χρέους,
την κρυφή αγωνία του σκαμένου μαρτυρίου  -
ω σιγαληνή αδημονία του :
ο ποιεις , ποίησον τάχιον ,
κι οι φρουροί  ένα γύρω μ’ εξαντλητική καθυστέρηση
και μήτε ποιητής , μήτε τ’ ουρανού τα κύματα,
να χαιρετίζουν το μήνυμα της ολοδικής σου Ειρήνης,                                                       στο τελευταίο της λευτεριάς σου βλέμμα –
γιέ αλγεινής μοίρας,
απόστολε της έσχατης ερήμωσης
το στεφάνι σου εξ’ ακάνθων, μαρμάρινο στεφάνι,
στ’ αναρτημένα λείψανα της εποχής μας. 
Δ.Ν. Πλουμπίδης

*******************************


Άρθρο του ιστορικού Βαγγέλη Καραμανωλάκη


ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΧΑΡΑΜΑΔΕΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΠΛΟΥΜΠΙΔΗ

Η σύλληψη, τον Νοέμβριο του 1952, του Νίκου Πλουμπίδη, η αποκήρυξη του από το ΚΚΕ, η καταδίκη του σε θάνατο για κατασκοπεία και η εκτέλεση του στις 14 Αυγούστου 1954 αποτελεί, αναμφισβήτητα, ένα από τα πλέον σημαντικά επεισόδια στην μετεμφυλιοπολεμική Ελλάδα, το οποίο σημάδεψε  την  ιστορία της Αριστεράς στη χώρα μας. 

Κατά τη διάρκεια της κράτησής του και της δίκης του, ο Πλουμπίδης αρνήθηκε να αποκηρύξει το ΚΚΕ. Διαδήλωσε την πίστη του στο Πολιτικό Γραφείο και τον σεβασμό στις αποφάσεις του, ακόμη και εάν ήταν λανθασμένες, όπως στη δική του περίπτωση, ενώ παράπεμψε την δικαίωση του σε μεταγενέστερο χρόνο, όταν το κόμμα θα επανεξέταζε την υπόθεση του.

Παράλληλα, όμως, όπως γνωρίζουμε σήμερα, συνέγραψε μια σειρά επιστολών-σημειωμάτων προς την οικογένεια του, από το 1953 έως το 1954, τα οποία αποτελούν ένα είδος απολογίας του προς το κόμμα και τις υποθέσεις που θεώρησε ότι στοιχειοθέτησαν την κατηγορία του χαφιέ εναντίον του. Τα γράμματα αυτά παραδόθηκαν, με βάση την επιθυμία του Πλουμπίδη, από την οικογένεια του στο ΚΚΕ, το 1974, με αίτημα τη δημοσίευσή τους. Τα χρόνια που ακολούθησαν δημοσιεύθηκαν μόλις δυο, ενώ τελικά το 1997 ο αποδέκτης των γραμμάτων, αδελφός της γυναίκας του Πλουμπίδη Ιουλίας, Δημοσθένης Παπαχρήστου τα εξέδωσε (Νίκος Πλουμπίδης Ντοκουμέντα Γράμματα από τη φυλακή 1953-1954, Αθήνα, Δελφίνι, 1997), προσφέροντας μια συγκλονιστική πηγή για τον τρόπο σκέψης και τη στάση ενός αγωνιστή.



ΤΑ ΚΑΤΩ ΑΚΡΑ, Γ. Ψυχοπαίδης , 1995

Τα 15 γράμματα- σημειώματα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο ξεκινούν τον Δεκέμβριο του 1953, ένα χρόνο μετά τη σύλληψη, δίκη και καταδίκη του Πλουμπίδη, για να καταλήξουν τον Απρίλιο του 1954. Είναι μικρά, «συμπυκνωμένα», γραμμένα ακανόνιστα, τις ώρες που δεν παρακολουθεί τον κρατούμενο ο φύλακας. Παρόλο που τυπικά απευθύνονται στον Δ. Παπαχρήστου, εκτός από το τελευταίο που δημοσιεύουμε σήμερα εδώ και το οποίο απευθύνεται στην Ιουλία Πλουμπίδη, ουσιαστικός αποδέκτης των γραμμάτων είναι στην πραγματικότητα το Πολιτικό Γραφείο του ΚΚΕ. Εκεί κατατίθενται οι απόψεις του Πλουμπίδη ώστε εν ευθέτω χρόνω να ληφθούν υπόψη για την επανεξέταση της υπόθεσης. Ως τότε ρητή εντολή του Πλουμπίδη είναι τα γράμματα να μην γίνουν γνωστά σε κανέναν άλλον πλην της οικογένειας.

Η έγνοια του να μη διαβαστούν από όλους συνδέεται με την αίσθηση του ανωτάτου κομματικού στελέχους που γνωρίζει από τη θέση του απόρρητα στοιχεία για το κόμμα. Η αίσθηση αυτή οδηγεί σε μια πολλαπλή λογοκριτική συμπεριφορά συνδεδεμένη με εξωτερικούς και εσωτερικούς παράγοντες.  Κατ' αρχάς η απουσία ονομάτων ή τα ψευδώνυμα  προφυλάσσουν  πρόσωπα και καταστάσεις από τους υπεύθυνους των φυλακών εάν γίνουν αντιληπτά. Σε ένα δεύτερο επίπεδο ο Πλουμπίδης αποφεύγει να πει πράγματα κυρίως για το παρελθόν που ακόμη και στο μέλλον θα μπορούσαν να βλάψουν το κόμμα.

Η κομματικότητα αποτελεί την υπέρτατη αρχή που καθορίζει και την προσωπική του στάση. Ο Πλουμπίδης δεν επιτρέπει στον εαυτό του να εκφράσει τα συναισθήματά του για το γιο του τη μόνη φορά στη ζωή του που τον συναντά, στη δίκη, γιατί θεωρεί ότι η σκηνή μπορεί να γίνει αντικείμενο από όσους θέλουν να βλάψουν την εικόνα ενός ανώτατου κομμουνιστικού στελέχους. Ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές του δεν στέκεται κριτικά απέναντι σε αυτή την ιδιότητα, δεν αισθάνεται ότι μπορεί κάποιος να του την αφαιρέσει, καθώς είναι αποτέλεσμα της ιδεολογίας του, της μακρόχρονης πορείας του αλλά και της πίστης του προς το κόμμα. Σε αυτή τη διαδρομή μπορεί να υπάρχουν σκοτεινές πλευρές, στιγμές που δεν εφάρμοσε με τη μέθοδο που θα έπρεπε τη γραμμή του κόμματος, αλλά αυτό ήταν αποτέλεσμα διαφορετικής εκτίμησης για τον τρόπο της εφαρμογής.

Στο σχήμα αυτό η απουσία ή η δυσκολία επαφής με το Πολιτικό Γραφείο, απουσία απόλυτα εύλογη στο πλαίσιο των συγκεκριμένων ιστορικών συγκυριών, αποτελεί το συνήθη λόγο. Ετσι ο Πλουμπίδης εκτεταμένα αναφέρεται στην υπόθεση της Παλιάς Κεντρικής Επιτροπής, ενώ αναφέρεται ακόμη και στη σχέση του με τον Σιάντο, ο οποίος έχει κατηγορηθεί από τον Ζαχαριάδη ως ο κατ’ εξοχήν πράκτορας των Άγγλων, ή στην αμφισβήτηση του γράμματος του Ζαχαριάδη.

Σε όλες τις διαφοροποιήσεις του ο Πλουμπίδης τονίζει πως είτε πρόκειται για θέματα στρατηγικής ή τα όσα έκανε δεν υπερβαίνουν πάγιους κομματικούς κανόνες. Σε μεγάλο βαθμό αυτή η γραμμή ακολουθείται και για την απάντηση στις κατηγορίες περί χαφιέ από την Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ. Μέσω των κειμένων του επιχειρεί να απαντήσει σε μια κατηγορία που δεν γνωρίζει, ανακαλώντας από τη μνήμη του όσα θεωρεί ότι μπορεί να σχετίζονται. Οι κύριες απαντήσεις που επιχειρεί να δώσει με δυο εκτεταμένα σημειώματα αφορούν στις εκλογές του 1950 και 1951 όπου είχε αναλάβει την ευθύνη και όπου η μη εκτέλεση κατά γράμμα της εντολής του Π.Γ θεωρεί ότι επέδρασαν στον χαρακτηρισμό του ως προδότη∙ είχε απόλυτο δίκιο, όπως γνωρίζουμε σήμερα από το κομματικό καταδικαστικό πόρισμα.

Ο Πλουμπίδης επιχειρεί να ερμηνεύσει τα όσα του συμβαίνουν καταφεύγοντας σε οικεία εξηγητικά σχήματα, στους χαφιέδες και στους εγκάθετους πράκτορες της Ασφάλειας. Στη δική του ερμηνεία της υπόθεσης αναγορεύεται σε βασικό στόχο των εχθρών του κόμματος λόγω του ρόλου του στο παράνομο κλιμάκιο της Αθήνας από το 1948 έως το 1951. Ενόσω ήταν ελεύθερος δεν τολμούσαν να τον χτυπήσουν, αλλά έστελναν λανθασμένες πληροφορίες στο ΠΓ, το οποίο είχε ερωτηματικά αλλά δεν τον θεωρούσε χαφιέ. Η σύλληψη του αποθράσυνε τους εχθρούς του, οι οποίοι παρέσυραν το ΠΓ για την αποκήρυξη. Σε αυτό το πλαίσιο οι συνεχιζόμενες επιθέσεις του Ραδιοφωνικού Σταθμού, οφείλονται στη διατήρησή των χαφιέδων στα πόστα τους και στην προσπάθεια ανάδειξης του Πλουμπίδη σε αποδιοπομπαίο τράγο.

Η αναφορά στους χαφιέδες επιτρέπει στον Πλουμπίδη να κρατήσει στο απυρόβλητο την ηγεσία του κόμματος, η οποία εξ ορισμού μπορεί να κάνει λάθη δεν μπορεί, όμως να προδίδει, καθώς αποτελεί, όπως γράφει χαρακτηριστικά, την προσωποποίηση του κόμματος. Το κόμμα είναι η οικογένεια του ανθρώπου, είναι η κοινωνία μέσα στην οποία ζει και λογοδοτεί ο κομμουνιστής. Η πραγματική οικογένεια, οι συγγενικοί δεσμοί υπάρχουν και λειτουργούν πάντοτε υπό την κομματική ιδιότητα. Η στάση αυτή δεν σημαίνει ότι ο Πλουμπίδης δεν κάνει κριτική στα πεπραγμένα της ηγεσίας, και μάλιστα με τον «αέρα» του ανωτάτου κομματικού στελέχους, ο οποίος ξέρει ότι η γνώμη του έχει βάρος.

Σε αυτό το πλαίσιο, το μόνο που μπορεί να ελπίζει είναι το δικαστήριον της αύριον, τη στιγμή όπου το ΠΓ θα έλθει στην Αθήνα και θα συγκεντρώσει στοιχεία. Η ελπίδα του δεν αφορά στον ίδιο μόνο. Γνωρίζει ότι ο θάνατος είναι κοντά και το επισημαίνει συνέχεια. Η αποκατάστασή του αφορά στο κόμμα και στην οικογένεια του για να μην φέρει αυτό το βάρος. Η μοναδική άμυνα του είναι η δημόσια στήριξη του κόμματος, ώστε να αποδείξει ότι δεν είναι χαφιές, η οργάνωση της στάσης του ώστε να μπορέσει την επόμενη μέρα να χρησιμοποιηθεί ως αποδεικτικό μέσον για την αποκατάστάση του. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά θα κατέληγε αμέσως στο θάνατο, εάν δεν υπήρχαν οι μάχες της δίκης και στη συνέχεια του εκτελεστικού αποσπάσματος. Στο πλαίσιο αυτό η συγγραφή των γραμμάτων αποτελεί ένα ακόμη πρόσθετο όπλο.

Η εικόνα αυτή δεν παραπέμπει σε μια εικόνα «αλύγιστου» αγωνιστή, αντίθετα αναδεικνύουν την ανθρώπινη διάστασή του, τα ερωτήματα, τους προβληματισμούς του.  Ο Πλουμπίδης διακατέχεται από μια συνεχή θλίψη κυρίως για την κομματική καταδίκη του και όχι για τον επερχόμενο θάνατό του, τον οποίον κάποτε αντιμετωπίζει ως λύτρωση. Μέσα από τις χαραμάδες του λόγου του εμφανίζεται η προσωπική πικρία και το συναίσθημα της αδικίας από τους συντρόφους του. Στοιχεία τα οποία στη συνέχεια τα εξορίζει λογικά, θεωρώντας ότι συσκοτίζουν τον πολιτικό χαρακτήρα της υπόθεση.

Στην λογική του Πλουμπίδη η πολιτική διάσταση της υπόθεσης είναι η κυρίαρχη. Το παλαίμαχο στέλεχος, το οποίο έχει διανύσει μια μακρότατη και πολύπαθη κομματική ζωή, επιδιώκει ως ύστατη πράξη να συγκροτήσει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα του επέτρεπαν να στοιχειοθετήσει τη δική του υπεράσπιση, ως ανώτατο κομματικό στέλεχος, στη μελλοντική συζήτησή για την αποκατάστασή του. Σε αυτή τη διαδικασία ο Πλουμπίδης κρατά την πίστη του στο Π.Γ και στο κόμμα ως στοιχείο για τη μελλοντική του δικαίωση αλλά και ως το βασικό σημείο μέσα από το οποίο μπορούσε να νοηματοδοτήσει την ύπαρξη του.

Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι στο τελευταίο γράμμα προς την οικογένεια, ακόμη και όταν  το Π.Γ. γίνεται «οι κατήγοροι» και δεν υπάρχει η αναφορά στο κόμμα υπάρχει πάντα η πίστη στην ιδεολογία του με μια υπέροχη κατάφαση ΥΓ. Μη λυπάστε, εγώ τώρα θα ησυχάσω. Σας εύχομαι όλων ευτυχία. Ο θάνατος είναι μια αλλαγή της ύλης. Έτσι είναι.

Βαγγέλης Καραμανωλάκης
******************************


ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΓΡΑΜΜΑ

«Αγαπημένοι μου, 
Σας γράφω τις τελευταίες μου γραμμές. Είναι η πρώτη ώρα της 14ης Αυγούστου 1954. Με ξύπνησαν για να με ειδοποιήσουν ότι το πρωί θα γίνει η εκτέλεσή μου. 
Τις τελευταίες αυτές ώρες που μου απομένουν τις αφιερώνω στους αγαπημένους μου. 

Εκείνο που έχω να σας πω είναι ότι ΠΟΤΕ μου ΔΕΝ υπήρξα προδότης, όπως με αποκαλούν οι κατήγοροί μου. Πάντα υπηρέτησα πιστά την ιδεολογία μου πιστεύοντας ότι εξυπηρετώ το λαό. 

Συγχωρώ τους κατηγόρους μου για τις πίκρες που μου ‘δωσαν την ώρα που χρειαζόμουν συμπάθεια και κατανόηση. Σας παρακαλώ και σας όλους να συγχωρήσετε και σεις τους κατηγόρους μου. Αυτό θα είναι για μένα ανακούφιση. 
Εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου στον πεθερό μου και πεθερά μου. Στον αγαπητό μου Βρασίδα, Δημοσθένη και γυναίκα του, που μου παραστάθηκαν στοργικά στη φυλάκισή μου. 

Εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου στις αδελφές μου που ταλαιπωρούνταν να με επισκέπτονται κάθε εβδομάδα. Αποχαιρετώ τα’ αδέλφια μου Σπύρο και Γιώργη. 
Εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου σ’ όλους, γνωστούς και αγνώστους, για τη συμπαράστασή τους ή την καλοσύνη που έδειξαν απέναντί μου στις κακές ώρες της ζωής μου. 

Στα ανίψια μου και ιδιαίτερα τη Γεωργία εύχομαι κάθε ευτυχία. 
Στην αγαπημένη μου Ιουλία, που μου στάθηκε αγαπημένη συντρόφισσα στα λίγα χρόνια της ζωής μας, εκφράζω τη βαθιά μου ευγνωμοσύνη για τη στοργή και την αγάπη της. Της εύχομαι να ζήσει τη ζωή της και να ευτυχήσει. 
Στο αγαπημένο μου παιδί το ΔΗΜΗΤΡΗ εύχομαι να γίνει ΜΕΓΑΛΟΣ και ΧΡΗΣΙΜΟΣ άνθρωπος για το καλό το δικό του και του ελληνικού λαού.   

Σας αφήνω γεια
Νίκος

Φυλακή – Σανατόριο
13 προς 14 Αυγούστου 1954
Υ.Γ. Μη λυπάστε, εγώ τώρα θα ησυχάσω. Σας εύχομαι όλων ευτυχία. Ο θάνατος είναι μια αλλαγή της ύλης. Έτσι είναι. 
(υπογραφή)»

Κομμάτια κι αποσπάσματα: Ιστορίες στο Κόκκινο
Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας
Επιμέλεια: Μάνος Αυγερίδης             

Δευτέρα 13 Αυγούστου 2018

Η ΟΙΕΛΕ ζητά να ανοίξει ο φάκελος της εκπαιδευτικού Φώφης Μπουλούτα

Μετά από έκτακτη συνεδρίαση του Προεδρείου της, η ΟΙΕΛΕ έστειλε σήμερα αίτημα στον Υπουργό Παιδείας με το οποίο ζητά να ανοίξει άμεσα ο φάκελος της συναδέλφου μας Φώφης Μπουλούτα απαντώντας έτσι στον Πρώην Πρωθυπουργό, Αν. Σαμαρά

Όπως προανήγγειλε χθες ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ με απάντησή του σε δημόσια δήλωση του πρώην Πρωθυπουργού Α. Σαμαρά η ΟΙΕΛΕ μετά από έκτακτη συνεδρίαση του Προεδρείου της έστειλε σήμερα στον Υπουργό Παιδείας αίτημα με το οποίο ζητά να ανοίξει άμεσα ο φάκελος της συναδέλφου μας Φώφης Μπουλούτα.
Η Ομοσπονδία προέβη σε αυτή την κίνηση, διότι κάποιοι μικρόψυχοι, στο όνομα της προεκλογικής διαμάχης, έφθασαν σε σημείο να σύρουν στην λάσπη το όνομα και τη μνήμη της νεκρής συναδέλφου μας με ψεύδη και συκοφαντίες. Εξακολουθούν να θεωρούν ότι η πολιτική και οικονομική τους ισχύς, τούς επιτρέπει να σπιλώνουν ακόμη και νεκρούς για να παίξουν παιχνίδια εξουσίας. Η ελληνική κοινωνία όμως οφείλει να μάθει την αλήθεια. Για το λόγο αυτό με την επιστολή της στον Υπουργό Παιδείας η Ομοσπονδία μας ζητά να δοθούν στη δημοσιότητα (δείτε εδώ) όλα τα στοιχεία που αφορούν την υπόθεσης της καταγγελίας σύμβασης της εκπαιδευτικού Φώφης Μπουλούτα, αλλά και την εκπαιδευτική της πορεία 21 χρόνια στο Κολλέγιο. Ζητήσαμε, μεταξύ άλλων, να δημοσιοποιηθούν τα πρακτικά του ΚΥΣΔΕ που εξέτασε την καταγγελία σύμβασης, αξιολογήσεις της εκπαιδευτικού από το Κολλέγιο, το κείμενο της καταγγελίας σύμβασης και την αλληλογραφία του Κολλεγίου με την οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης και αντίγραφο του γραπτού του μαθητή που «σημείωσε» η εκπαιδευτικός.
Ήρθε η ώρα όλοι οι πολίτες να διαπιστώσουν ποιοι και γιατί επιδιώκουν η εκπαίδευση να μετατραπεί σε εμπόρευμα, ώστε να διαιωνίζονται και να γιγαντώνονται οι ανισότητες , ώστε να παγιωθεί μια κοινωνία πατρίκιων και πληβείων όπου οι νόμοι θα ισχύουν μόνο για τους πολλούς. Όχι γι’ αυτούς που αποτελούν εδώ και δεκαετίες την πολιτική και οικονομική ελίτ, η οποία έφερε τη χώρα στο χείλος της καταστροφής.

Σάββατο 28 Ιουλίου 2018

Α να χαθείτε, Βορίδηδες

Κατάφερε, με τον βίο και την πολιτεία του, το όνομά του να εκπροσωπεί ό,τι χειρότερο, πιο φαιό, πιο σκοτεινό, πιο θρασύ, πιο επικίνδυνο, στην πολιτική μας ζωή. Και το κατάφερε πηδώντας από παλούκι σε παλούκι, υποτάσσοντας στον σκοπό κάθε μέσο -από το τσεκούρι μέχρι τη λογοδιάρροια του νομιμόφρονα

Θα μιλήσουμε αύριο -δηλαδή σήμερα- ώστε τα θρασίμια της πολιτικής να πάνε στη θέση τους. Το ξεστόμισε χθες ο γνωστός και μη εξαιρετέος κουμπάρος του Λεπέν, Μαυρουδής, ή Μάκης, Βορίδης στη Βουλή, προαναγγέλλοντας τις σημερινές ανακοινώσεις της Ν.Δ. για την τραγωδία της φωτιάς. Ξεσάλωσαν εν ολίγοις τα αποξηραμένα εν πολλαίς αμαρτίαις ακροδεξιά άνθη της Ν.Δ. Ο Βορίδης, ειδικά, που εδώ και καιρό πλένεται με κεντροδεξιό σαπούνι, και ξεβγάζεται με νεράκι αγιασμένο, ξαναβρήκε τον παλιό, τσεκουράτο του εαυτό. Εξ ου και τα θρασίμια!
Αφού μιλάει έτσι, καθώς ευλόγως αναγνωρίζω τον εαυτό μου ως ένα από τα θρασίμια, δικαιούμαι, νομίζω, να απαντήσω στον ίδιο τόνο. Και στο ίδιο επίπεδο. Και δεν θα τον πω παλιάνθρωπο - όχι. Ούτε φασίστα - όχι. Ούτε τσογλάνι του Παπαδόπουλου και της χούντας - όχι. Ούτε συνοδοιπόρο του Μιχαλολιάκου σε αιματηρές αναζητήσεις - όχι. Ούτε ιδεολόγο και χειροπράκτη της βίας κατά της δημοκρατίας, και κατά των διαφορετικών - όχι. Ούτε, τέλος, και μπασταρδεμένο ακροδεξιό, με μάσκα δημοκράτη. Ή μάλλον νεοδημοκράτη - όχι.
Βορίδη θα τον πω. Βορίδη, σκέτο. Γιατί Βορίδης είναι βρισιά. Κατάφερε, με τον βίο και την πολιτεία του, το όνομά του να εκπροσωπεί ό,τι χειρότερο, πιο φαιό, πιο σκοτεινό, πιο θρασύ, πιο επικίνδυνο, στην πολιτική μας ζωή. Και το κατάφερε πηδώντας από παλούκι σε παλούκι, υποτάσσοντας στον σκοπό κάθε μέσο - από το τσεκούρι μέχρι τη λογοδιάρροια του νομιμόφρονα. Και γιατί, ενώ οι πάντες ξέρουν τι πολιτικό καπνό φουμάρει, όχι μόνο επιμένει να παίζει το θεατρικό που έταξε στον εαυτό του, αλλά μας βγαίνει και από πάνω. Ως κριτής, επικριτής και υβριστής. Ε, α σιχτίρ πια.
Βορίδης, δηλαδή, θα πει πολλά πράγματα. Και όχι τόσο προσωπικά ένδοξα, ούτε τόσο κομματικά έντιμα, ούτε τόσο πολιτικά διαυγή. Θα πει όμως, κυρίως, τον άνθρωπο εκείνο που ξέρει να προσαρμόζεται σε όλες τις καταστάσεις, άλλοτε με το τσεκούρι κρυμμένο, και άλλοτε κραδαίνοντάς το -όπως τώρα καλή ώρα- πάνω από τους ατυχείς που φακελώνει ως θρασίμια. Τον άνθρωπο που αγάπησε τον Παπαδόπουλο, ύστερα αρραβωνιάστηκε τον Καρατζαφέρη, ύστερα συνήψε γάμο με τον Σαμαρά και σήμερα ευτυχεί σε σχέση με τον Μητσοτάκη.
Αυτόν τον άνθρωπο έχει κορώνα στο κεφάλι του ο Κυριάκος. Κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο! Α να χαθείτε, Βορίδηδες...

Δευτέρα 23 Ιουλίου 2018

Ο Μάνος Ελευθερίου γράφει για τους πρόσφυγες


Του Πόντου η μοίρα σεργιανά, η προσφυγιά της Σμύρνης
Κι έχει το χάρο συντροφιά στα δάση της σελήνης
Δεν βρήκαν βράχο να σταθούν, γωνιά να τραγουδήσουν
Να μάθουμε πώς τραγουδούν τ’ αηδονια αν μιλήσουν.

Πατρίδες που έγιναν φωτιά και πέτρα στην καρδιά σου
Κυλούν το μαύρο αίμα τους στα μαύρα όνειρά σου
Ποιο φως αποχαιρέτησες ποιες πόρτες ποιους γειτόνους
Ο κόσμος ολος γέμισε φωτιές και δολοφόνους.

Και του σπιτιού σου το κλειδί για ευχαριστώ χαρίζεις
Σ’ αυτούς που σου `δωσαν νερό για να `χεις να δακρύζεις
Πατρίδες που έγιναν φωτιά και πέτρα στην καρδιά σου
Κυλούν το μαύρο αίμα τους στα μαύρα όνειρά σου.


Δεν είναι βραδεμβούργια δεν είναι η ενάτη
Ψωμί κι ελευθερία ζητάς κι ένα ζεστό κρεβάτι
Από σκαλί σ’ άλλο σκαλί ποια γλώσσα θα μιλήσεις
Σ’ άλλον λαο θα κοιμηθείς και σ’ άλλον θα ξυπνήσεις.

Και το σ’ αγαπώ πώς θα το πεις που αλλού αλλιώς το λένε
Αλλιώς πονούν και συγχωρούν κι όσοι ποτέ δεν κλαίνε
Δεν ειν’ τα βραδεμβούργια δεν είναι η ενάτη
Ψωμί κι ελευθερία ζητάς κι ένα ζεστό κρεβάτι.

Στον ουρανό θα γράφονται οι λέξεις μία μία
Αυτό που δεν ευλόγησε η παντοδυναμία
Υπάρχει μόνο ανταμοιβή σε κείνους που συντρέξαν
Σ’ αυτούς που ξέρουν προσφυγιά και σ’ οσους την αντέξαν.

Γιατί ο πρόσφυγας πονά και σέρνει σ’ ένα μπόγο
Τα πλούτη του δυο αλλαξιές και του Θεού το λόγο
Στον ουρανό θα γράφονται οι λέξεις μία μία
Αυτό που δεν ευλόγησε η παντοδυναμία.

΄Αγγελοι όλων των Θεών Θεοί του κάθε αγώνα
Βοηθείστε εκείνες τις στιγμές που πέφτουν δακρυγόνα
Βοηθείστε να `βρουν σπιτικό κι ελευθέροι να τρέξουν
και τα παιδιά σε μια αυλή ελεύθερα να παίξουν.

Βοηθείστε οι άνθρωποι της Γης να βγει ξανά ο ήλιος
ο νέος κόσμος να φανεί και άνθρωπος ο φίλος
Βοηθείστε να `βρουν σπιτικό κι ελεύθεροι να τρέξουν
και τα παιδιά σε μια αυλή ελεύθερα να παίξουν.